søndag 9. mars 2014

Gaming i skolen


Debattene om de unges dataspill har tidligere hatt mest fokus på tidsbruken, heller enn å trekke inn den gevinsten en kan få ut av de gode spillene.

Denne videoen sier noe om hva som gjør at spill kan bli en suksess i skolen.




Filmsnutten fra NRK1-programmet Schrødingers katt, handler også om dataspill i skolen.

 
Artig å kjenne igjen Cahoot som vi fikk demonstrert på samlingen i februar:)


Jeg har 2 spørsmål:
1) Hva må spillerne lære for å løse oppgavene i online-spillene?

Samarbeid og teambygging, direkte overføring av kunnskap mellom spillerne, finne tekst fra nettsteder og blogger, instruksjoner fra YouTube mm. er noen av stikkordene jeg har snappet opp. Og ja, - dette kan minne om vellykkede læringsmiljø...

2) Hvordan overføre det de unge lærer fra den virtuelle til den virkelige verden?
3) Hva kan vi som lærere lære?

Her er en kronikk fra Dagbladet som handler om: Gaming i alle fag
og her er ei håndbok beregnet for lærere: Om dataspill i skolen

Og til slutt: Er det noen som har tips til blogger på norsk om dette temaet?















4 kommentarer:

  1. En god presentasjon av ei spennende tilnærming til læring - dataspill. Jeg så Schrödingers katt torsdag 6. mars og ble spesielt trigget av innslaget om spill i skolen. Vi har mye å lære om hvordan tilrettelegge for læring.

    SvarSlett
  2. Ja, man kan lære en del nyttig av å se på TV også:)

    SvarSlett
  3. Jeg kan ikke huske at jeg har kommet over noen som blogger om å bruke spill pedagogisk (ihvertfall ikke bare det), men jeg følger http://spillpikene.no/. Det er jenter/damer som spiller, forsker og blogger om dataspill. De har gjerne et kjønnsperspektiv på en del av det de skriver, og det kan være veldig nyttig siden spillverdenen er ganske så mannsdominert (eller kanskje helst guttedominert.)

    SvarSlett
  4. TAkk for interessant innspill, og nå har jeg bokmerket siden til "spillpikene". Forøvrig så er jeg ikke så opptatt av å sette meg inn i spillverdenen for egne fags skyld, men det er mange ungdom som viser stort engasjement for spill, og et slikt engasjement er interessant i seg selv. Her er en dokumentar som tar opp dette med gaming som lidenskap ut fra ungdommens perspektiv og foreldres bekymring.: https://www.youtube.com/watch?v=UjZYMI1zB9s

    SvarSlett