torsdag 13. mars 2014

Litt om tankekart

Jeg har med interesse lest innleggene i Sverres blogg om tankekart og Frodur blogg om både tanke-og begrepskart
Selv fant jeg denne om å: Bruke tankekartDel og bruk.

Det er Guttorm Hveem som har laget ressursen, og han arbeider nå med brukerkontakt hos Nasjonal digital læringsarena (NDLA.no)

Tankekart er verktøy for å  hjelpe oss til å tenke og huske bedre og til å være mer kreative  i forhold til problemløsing - tankekart hjelper deg til å tenke litt utenom det vanlige, står det blant annet.

I tillegg presenterer han 3 ulike verktøy, og ett av dem kan du se på denne videosnutten:

)

6 kommentarer:

  1. Takk for tips!. Det er vel denne oppgaven jeg strever mest med. Begreper, funksjonalitet og digitale tankekartverktøy er jo greit nok det tenker jeg, men jeg sliter litt med å se mulighetsområdene i "min kundegrupper". Hvordan anvende dette til gruppen +16 liksom ....

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo flott at du kan finne tips hos meg når jeg har funnet så mange hos deg!:) Jeg tenker at man først må finne gode måter selv å bruke det på, og oppdage at det er nyttige verktøy, før man kanskje presenterer det for elevene. Man formidler best det man tror på selv, for å si det sånn:) Men det kan jo også være at elevene har brukt tankeverktøy tidligere og har noen erfaringer og tips å dele,- og så ta det derfra:)

      Slett
    2. Hei! Ein del av elevane har kanskje laga tankekart på papir tidlegare. Kort fortalt er det smart å bruka tankekart når ein skal i gang med noko nytt. Dette kan vere eit tema i fag, ei skriveoppgåve, eller ei undersøking. Fleire rapporterer at dei får oversikt tidlegare og at dei får betre oversikt. Men leg gjerne litt her og, døme på slutten: http://guttorm.hveem.no/kurs/tankekart-guttorm.hveem.pdf

      Slett
    3. Tankevekkende om tankekart...
      Takk for et meget nyttig innspill! Etter å ha studert presentasjonen og lenkene du viser til, så forstår jeg bedre hva som er forskjellen på et tankekart og et begrepskart. Jeg syns også jeg har fått bekreftet min grunnleggende antakelse om at tankekart representerer assosiasjoner og overflatekunnskap, og at tankekartet kan -bygges ut-konstrueres-utvikles til et begrepskart. Da går en mer analytisk til verks og utvikler dybdekunnskap. Ikke sant?

      Slett
  2. Her er du eksemplarisk i bloggingen din. Du lenker til andre blogger (to av "våre"). Du lenker til andre læringsressurser som gir innføringer i det aktuelle temaet. Slik tilbyr du alle som leser innlegget og tar seg tid til å følge opp lenkene læring.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for positiv tilbakemelding! Alt slikt hjelper...:)

      Slett